Les fotografie n.a.v. Robert Therriën


Voorbereidingsformulier 10 februari 2011

Groep 4, Mariska, Eline, Eva
Project: Interfaculteit
Thema: Robert Therrien
Klas: DBKV 1B


Beginsituatie: De leerlingen zijn naar de tentoonstelling geweest maar weten nog niet heel veel beeldende vak thermen. Daarnaast kennen ze ook begrippen die in hun vak gebied heel anders gebruikt worden. Ook qua techniek hoe een fototoestel werkt weten de meeste alleen de basis.

Lesdoel en inhoud: Ons lesdoel was om ze deel uit te laten maken en te kunnen ervaren hoe Robert Therrien te werk ging. Ook wilde we ze leren om met fotografie naar verschillende standpunten te kijken. Daarnaast wilde we een aantal beeldende begrippen in de les laten voorkomen zodat ze gelijk ook wat vak thermen leren van fotografie.

(Vak) Didactische leerdoelen: We wilden te weten komen of het een goede manier is om zo les te geven dus beginnen met theorie, uitleg maar met interactie van de leerlingen daarna de opdracht en uitvoeren vervolgens bespreken en reflecteren met de leerlingen. Ook wisten we niet helemaal zeker op welk niveau de meeste leerlingen zaten dus dat was ook kijken of we het goed hadden aangepakt, waren we duidelijk genoeg, snapte iedereen het en ging het niet te snel of te langzaam.

Inhoudelijke leerdoelen: We wilden ze laten ontdekken wat perspectief met verhoudingen kan doen in de fotografie. Hoe je vervreemding zou kunnen krijgen. En hoe Robert Therrien het zou kunnen hebben aangepakt in zijn werk. Dus het ervaren hoe Robert Therrien mogelijk zijn kunst heeft gecreëerd.

Materialen: - We hadden iedereen gevraagd om een camera mee te nemen, en we hadden zelf onze eigen camera mee.
- Cartreader
- Power point en Filmpje
- Beamer
- lap top
- Statieven
- Boxjes
- Verleng snoer

Alternatieven hadden we niet want we zorgde anders er voor dat we onze eigenspullen konden gebruiken.

Zelfevaluatie lesje Robert Therriën

Ik vond het lesje best goed gaan. De studenten luisterden goed en ze deden goed mee. Mijn groepje kwam zelf met ideeën wat ze wilden fotograferen en dat hebben ze ook zelf uitgevoerd. Af en toe was het een beetje improviseren, maar dat ging prima.
De lesdoelen zijn bereikt denk ik. De studenten hebben al doende geleerd hoe je met fotografie met standpunten kunt spelen. Ze hebben net als Robbert Therriën echt gespeeld met vervreemding. Ook hebben ze de beeldende begrippen die we genoemd hebben wel opgepikt volgens mij. De uitleg en de opdracht kwamen goed over op de klas. De opbouw van de les werkte goed.